fbpx
אוברלוק! כן או לא?

אוברלוק! כן או לא?

כמעט כל מי שנמצאת בעולם התפירה או רוצה להיכנס לתחום יודעת או שמעה שיש מכונה שנקראת מכונת אוברלוק. אבל מה זה בכלל מכונת אוברלוק? למי זה מתאים? זה יכול להחליף את המכונה הבייתית הרגילה? זה מתאים למתחילות או רק למתקדמות? זה מיועד לבדי סטרץ' או לבדי אריג?

בואו נתחיל רגע מההתחלה.
מכונת האוברלוק זו בעצם מכונה שעושה תפר שנועל את קצה הבד כך שלא ייפרם. אובר באנגלית זה מעל ולוק זה נעילה. בפירוש מילולי פשוט הכוונה היא לתפר שעובר מעל קצה הבד ונועל אותו.

ממש לצד המחט יש גם סכין שחותכת את קצה הבד ואת כל החוטים שיצאו בגזירה כך שנקבל גימור נקי ויפה.

התפר של מכונת האוברלוק מורכב מכמה חוטים שנתפרים במקביל מה שנותן לנו תפר חזק וסגור היטב כזה שלא מאפשר לחוטים להפרם או לברוח…
ייתרון נוסף בתפר האוברלוק הוא שהתפרים שלו הם בצורת זיגז מה שנותן לנו תפר גמיש המאפשר לנו לתפור בעזרתו בדים סטרצ"ים- בדים נמתחים. טריקו, לייקרה וכדו'

מכונת אוברלוק היא מכונה בפני עצמה! נכון שבמכונות הבייתיות יש לנו תפר שנקרא דמוי אוברלוק והוא מדמה את צורת התפר המקורי אבל זה רק דמוי ולא הדבר האמיתי.

כך נראית מכונת אוברלוק

וכך נראית מכונה בייתית.

כך נראה תפר אוברלוק במכונת אוברלוק

וככה נראה תפר דמוי אוברלוק במכונה בייתית

הם נראים די דומים בעצם אז … למה אי אפשר להשתמש במכונה הבייתית ולוותר על האוברלוק?

1. כי תפר דמוי אוברלוק מורכב מחוט עליון אחד בלבד בניגוד למכונות האוברלוק שם התפר הוא מ3 או 4 חוטים שונים. כשהתפר מורכב מכמה חוטים זה הופך אותו לחזק יותר ועמיד יותר בפני קריעה/ פרימה.

2. מכיוון שהתפר במכונת האוברלוק מורכב מכמה חוטים זה מאפשר לו להראות מדוייק ויפה יותר. במכונת אוברלוק בייתית גם ניתן לשחק עם צפיפות ועובי התפר כדי להגיע לגימורים שונים.

3. במכונה הבייתית אין לנו את הסכין שחותכת את הקצה מנקה את שאריות החוטים ונותנת גימור נקי ויפה. הסכין גם מאפשרת לתפר להיות ממש ממש על קצה הבד. במכונה רגילה קשה מאוד לדייק ולתפור כך שהתפר יישב ממש על הקצה


אז התחלת לתפור (או שאת כבר שנים תופרת) ובא לך לעוף על זה וזה מעולה! אבל איך תדעי אם את באמת צריכה מכונת אוברלוק?

קודם כל זה עניין של תקציב. מחירה של מכונת אוברלוק נע בין 1250 ₪ לדגמים הזולים ועד 5000+ ₪ לדגמים היקרים יותר. אם תקציב לא מהווה בעיה ההמלצה שלי היא לרכוש את המכונה. היא בהחלט יכולה לעזור לייעל ולשדרג את התפירה בכמה רמות.

בכל מקרה אני לא ממליצה ללכת על המכונות הכי זולות בד"כ הן לא שוות הרבה. ואני גם לא חושבת שצריך את המכונות היקרות ביותר. מכונות במחירים שנעים בין 2500-3800 ש"ח הן מעולות וייתנו לנו בדיוק את מה שאנחנו צריכות גם מבחינת איכות וגם מבחינת תוצרים.

אבל תקציב זה כמובן לא הפרמטר היחיד. אם את ממש בתחילת ההכרות שלך עם התפירה ולא לגמרי בטוחה האם את מתחברת לתחום, האם את באמת הולכת להשקיע ולתפור הרבה- אני באופן אישי ממליצה לך לחכות עם האוברלוק. תתחילי עם מכונה בייתית רגילה וכשתראי שאת תופרת מספיק ואת גם מתמידה בזה תרכשי מכונת אוברלוק.

אם את כבר תופרת תקופה ארוכה ותפירת הבגדים שלך זה כבר חלק מהחיים, בהחלט מומלץ לשקול רכישת מכונת אוברלוק. דבר אחד אני בטוח יכולה לאמר לך- לא משנה מה את תופרת זה ישדרג לך את התפירה בכמה רמות למעלה!!

אם את תופרת בעיקר בדי סטרץ'- טריקו לייקרה סימפוניה וכדו' מכונת אוברלוק יכולה לעזור לך ולקצר לך את העבודה. אי אפשר לוותר לגמרי על מכונה בייתית רגילה אבל בהחלט יש בגדים שלמים מבדי סטרץ' שאפשר לתפור בעזרת האוברלוק בלבד.

כך התפר נראה בחיבור 2 בדים זה לזה- ניתן להשתמש באוברלוק בלבד

אם את תופרת הרבה אריגים גם כאן האוברלוק יכול להיות לך לעזר שוב- בגלל הגימור הנקי שזה נותן. בדי אריג יש להם נטייה להיפרם ולהוציא מלא חוטים קטנים והאוברלוק חותך אותם ונועל את התפר. אבל, בבדי אריג לעומת בדי הסטרץ', אי אפשר להשתמש רק באוברלוק חייבים לעשות גם תפר רגיל במרחק מספיק גדול מקצה הבד ולכן, למרות שהאוברלוק משדרג משמעותית את התפירה, דווקא בבדי האריג אפשר להצליח להסתדר טוב יותר גם בלעדיו.

כך נראה תפר אוברלוק בחיבור בדי אריג. תפר על הקצה כשפנימה יותר חייב להיות גם תפר ישר רגיל

בהנחה שהחלטת שאת צריכה ורוצה מכונת אוברלוק איזו הכי כדאי לקנות?
בשוק קיימים מספר חברות כשלכל חברה כמה דגמים. אמנם באוברלוק יש פחות מבחר מאשר במכונות הרגילות אבל גם כאן יש איכותיות יותר ופחות. ממגוון הדגמים הקיימים בארץ אני ממליצה על 2 חברות יוקי או ברנינה. כשלכל אחת מהן יש 2 דגמים עיקריים שכדאי לבחור אחד מבינהם. אם את רוצה לא להתפזר ולא להתבלבל ולדעת שבחרת נכון פשוט חפשי את אחד הדגמים של יוקי או ברנינה.

יש לך עוד שאלות על אוברלוק? רוצה להתייעץ איתנו?
הוסיפי תגובה, שלחי לנו מייל או התקשרי אלינו ונשמח לעזור

רבקה 


9 תגובות
  1. תהילה

    האם צריך לעשות חיזוק לתפר במכונת אוברלוק? ואיך? יש לי מכונת אוברלוק ואני רואה שהתפרים מתחילים להיפרם בהתחלה ובסוף.
    תודה

    • רבקה קליין

      תפר אוברלוק הוא תפר פנימי. אין צורך לעשות לו חיזוק מכיוון שהתפר הזה אמור תמיד להיכנס בתוך תפרי הגימורים.

  2. הדסה

    היי, על איזה שני דגמים עקריים מחברת יוקי את מדברת?

  3. שרה קלוש

    מה ההבדל בין אוברלוק ביתי לתעשיית מבחינת צורת וחוזר התפר?

    • רבקה קליין

      אוברלוק תעשייתי הרבה יותר חזק ומהיר. אפשר לתפור כמעט כל סוג בד ובכל עובי.
      אבל יש בדיוק אופציה אחת של תפר ברוחב 5 מ"מ.
      באוברלוק בייתי יש יותר אפשרויות. תפר צפוף או רחב עדין או גס אבל המכונה פחות חזקה ובדים מאוד עבים לא תמיד זה יתפור טוב.

  4. תמר פריזמנט

    תודה

  5. אפרת

    האם את ממליצה לקנות מכונה שהיא גם אוברלוק וגם אפרט (איך קוראים את המילה הזו?) של ברנט?

    • רבקה קליין

      אם יש לך מכונה במחיר טוב שיש בה את 2 האופציות אז כדאי. רק חשוב לוודא שזה לא הופך את זה לפחות איכותי כי לפעמים כשמנסים לשלב מכונות שונות במכונה אחת זה יוצא לא משהו…

השארת תגובה

בניית אתר וורדפרס
גלילה לראש העמוד
× כתבי לנו
דילוג לתוכן