fbpx
החורף שוב חזר

החורף שוב חזר

החורף שוב חזר וכשבחוץ קר ורטוב ואין ברירה אלא להישאר בבית- אני ממליצה לכם לנצל את הזמן ולתפור איזה פינוק קטן בצורה של סוודר שיחמם לנו את הדקות האחרונות של החורף לפני שהוא נעלם ומה שישאר לנו בחום הקיץ הלוהט זה רק להזות על הימים הקרירים… אז לפני ההדרכה לסודר קליל עם צווארון נופל אני מצרפת מאמר קצר אך חשוב לדעתי על גזרה נכונה וטובה. למי שאין כח למאמרים אפשר לדלג היישר להדרכה אבל מומלץ לקרוא.

מהי בעצם הגזרה ומדוע היא חשובה כל כך?

גזרה היא למעשה הדוגמא של הבגד על הנייר. בכדי שנוכל לתפור את הבגד הרצוי לנו דבר ראשון יש לשרטט גזרה על נייר. ככל שהגזרה תהיה מדוייקת יותר ומותאמת למידות הגוף- המשתנות מאדם לאדם, כך התוצאה הסופית תצא טובה יותר והבגד יישב יפה על הגוף. בעבר, בעיקר אנשי האצולה והמעמד הגבוה, היו הולכים אל החייט בכדי שייקח מידות מדוייקות הוא היה בונה גזרה אישית ותופר בגד- עלות של תהליך  כזה הייתה סיפור יקר הן בגלל יוקר הבדים והן בגלל הזמן שנדרש לכך.  המהפכה התעשייתית במאה ה18 גרמה לשפע של בדים במחירים שווי נפש. בעקבות התפתחות תעשיית הבדים התפתחה גם תעשיית ייצור הבדים והיה צורך ליצור גזרות עממיות יותר וממוצעות יותר שיוכלו להתאים לחתך גדול יותר של אנשים. כך נוצרו "גזרות בסיס" המשמשות היום לתעשיית האופנה אך יכולות לשמש גם לתפירה ביתית-מותאמת אישית. פיתוח גזרות ושינויים הוא בעצם עבודת התדמיתנית אבל בעזרת גזרות בסיסיות כל אחד יכול לעשות זאת לבד אם רק יבין את הכללים הבסיסיים. ניתן היום לבנות גזרות לבד-מעצבי אופנה לומדים לעשות זאת, אך הדבר דורש ידע וזמן של חישובים מתמטיים ולכן לתפירה בייתית או לכאלו שלא מסוגלים או לא רוצים להתעסק בבנית הגזרה מההתחלה הדבר הפשוט ביותר הוא, לקנות גזרות בסיס מוכנות ולפתח אותן לפי מידה ודוג' רצויה.

גזרות כאלו אפשר להשיג במספר דרכים-  1. לקנות חוברות בורדה/גזרה בקלות ולהעתיק את המידה הרצויה בגזרה הרצוי. היתרון- הגזרה מגיע מוכנה כולל הפיתוח. החסרון– מגיע במספר מצומצם של מידות ויש לקנות חוברת שלימה בשביל דוגמא מסויימת שרוצים, לא תמיד המידות מתאימות לנו בדיוק (כי לצערנו או שאולי דווקא לשמחתינו – לא כולנו דוגמניות) ולפעמים קשה לעשות את השינוי כשהגזרה כבר מחולקת ומשורטטת. 2. לחפש הדרכות/גזרות חינמיות באתרי אינטרנט. היתרון- זה בחינם.  החיסרון– קיימים הרבה אך בעיקר לאקססוריז ותיקים. קשה למצוא הדרכות והסברים טוב גם לבגדים 3. להשתמש בגזרות בסיס מוכנות לפי מידות של עיצוב חופשי או כל חברה אחרת ולפתח אותן לפי הדוגמא הרצויה. היתרון– גזרות בסיסיות בכל המידות מ גיל שנה ועד מידה 56 באיזו דוגמא שנרצה. אם זה חולצה שמלה או רק גופיה- הכל מתבסס על אותה גזרה פשוטה ובסיסית של חלק עליון ואפשר ע"י שינויים קלים להתאים אותה אישית למבנה הגוף. החיסרון– לא כל אחד יודע לפתח גזרות מיוחדות.

לסיכום- הגזרות הן הבסיס לתפירת הבגד או המוצר בצורה טובה ומדוייקת יותר ולכן הן חשובות. ככל שהגזרה תהיה מדוייקת יותר כך התוצאה הסופית תצא טובה יותר.

אז אחרי שהחכמנו הגיע הזמן לתפור.

אז מה צריך?

בד סריג , גזרה בסיסית של חלק עליון ללא מתפרים כחלק קדמי אחורי ושרוול. (שימו לב כי זו גזרה שמתאימה רק לבדי סריג)

נחליט מהו הגובה שבו תתחיל הנפילה ומשם עד למעלה נסמן על את הגזרה קווים ישרים כל 3 ס"מ בערך. נגזור כמעט עד הקצה. משהו כמו 2 מ"מ מהסוף. 

  

נעמיד את הגזרה על דף חדש ונפתח את הקווים שגזרנו. ככל שנפתח יותר- בעצם נגרום לתוספת בד גדולה יותר והנפילה תהיה עשירה יותר.

 נסמן את רוחב הכתפיים שנרצה בחלק הקדמי  ונתקן בהתאמה גם חלק אחורי. מקו הכתף שקבענו קודם נצא בזווית ישרה (קו מקווקו) ונוסיף למעלה עוד 5 ס"מ לעיבוד בשביל גימור יפה בפתח הצוואר.

 נגזור את החלק הקדמי והאחורי על קפל בד ואת השרוול על בד כפול. (שימו לב לא לתבלבל עם השרוול. צריך להיות לנו 2 שרוולים בכיוונים מנוגדים)

 נתפור מכפלת לפתח צוואר בחלק האחורי

 נקפל את 5 הס"מ שהוספנו בחלק הקדמי פנימה ונכניס אותם בתפר הכתף. 

 נתפור כתפיים קדמי לאחורי

 נחבר שרוולים בשני הצדדים

  ונתפור את החלק הקדמי לאחורי בתפר 1 מקצה השרוול ועד קצה החולצה. מכפלות קלות בגב בשרוולים ובחולצה.

 אפשר גם לוותר על השרוולים ולתפור מעין גופיה. או לתפור שרוול קצר בשביל היופי. וכמובן שאפשר לתפור גם בגזרה קייצית מבד נעים וקליל יותר.

יאללה בהצלחה וסיום חורף נעים.

רבקה

השארת תגובה

בניית אתר וורדפרס
גלילה לראש העמוד
× כתבי לנו
דילוג לתוכן